سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آب شیرین کن صنعتی, قیمت انواع آب شیرین کن

آب شیرین کن, آب شیرین کن صنعتی چیست

منابع آب مختلف می‌توانند حاوی آلودگی‌های متنوعی باشند. پس لازم است تا در ساخت پکیج‌های تصفیه آب اسمز معکوس، میزان آلودگی‌های مختلف نظیر انواع جامدات معلق، یون‌ها و نمک‌ها، فلزات سنگین و گازها و ... به‌دقت بررسی شده و سپس طراحی سیستم اسمز معکوس صورت گیرد. سیستم تصفیه آب دریا (آب شور ) به روش اسمز معکوس Sea Water Treatment به دلیل بالا بودن میزان شوری نمک های محلول به بیش از 10000 میلی گرم بر لیتر تا 45000 میلی گرم بر لیتر که ناشی از بالا بودن شوری آب شامل عناصر کاتیونی و آنیونی می باشد در نظر گرفته می شود. افزایش جمعیت و کمبود آب موجب بروز مشکلات ژئوپولتیکی و بشری زیادی شده است و انتظار می رود تکنولوژی بتواند نیازها را در این زمینه مرتفع کند.

یکی از راه حل ها برای مقابله با مشکل کمبود آب شیرین، تصفیه آب شور از طریق فرایند شیرین سازی آب یا دستگاه آب شیرین کن است. بسیاری از مناطق در حال حاضر به منظور رفع مشکلات خود در زمینه کمبود آب به این فرآیند روی آورده اند. از دستگاه آب شیرین کن معمولاً برای تصفیه آب دریا و همچنین آب های زیرزمینی با غلظت بالای نمک استفاده می شود.

آب شیرین کن

سازمان بررسی های زمین شناسی ایالات متحده، آب های شور را بر اساس غلظت نمک به صورت زیر تقسیم بندی نموده است:

·         آب شیرین: کمتر از ppm 1000

·         آب با شوری کم: بین ppm 1000 تا ppm 3000

·         آب با شوری متوسط: بین ppm 3000 تا ppm 10000

·         آب با شوری بالا: بین ppm 10000 تا ppm 35000

·         آب دریا (اقیانوس): حدود ppm 35000

بر اساس گزارش سازمان زمین شناسی ایالات متحده، بین سال ها 2002تا 2015حدود 12500دستگاه آب شیرین کن در 120کشور جهان، 14میلیون مترمکعب در روز آب شیرین تولید کرده اند. این مقدار در واقع کمتر از 1%از کل آب مصرفی آب در دنیاست. کشورهایی که وابستگی شدیدی به دستگاه آب شیرین کن دارند شامل عربستان سعودی، کویت، امارات، قطر، بحرین، لیبی و الجزیره هستند. در مقابل، بین کشورهای توسعه یافته، ایالات متحده بزرگترین مصرف کننده آب شیرین کن ها است. بیشتر تاسیسات آب شیرین کن در کالیفرنیا و بخشی از فلوریدا وجود دارند.

بر اساس بررسی های بازاریابی که توسط موسسه تحقیقاتی Pike انجام شده است مشخص شده است که سرمایه گذاری در بخش آب شیرین‌کن‌ها از سال 2010با مبلغ 3/8میلیارد دلار در سال به 6/16میلیارد دلار در سال، در سال 2016افزایش یافته است که رشد تجمعی 8/87میلیون دلاری طی این دوره را نشان می دهد. پیش بینی های محکمی وجود دارد که نشان می دهد خاور میانه و شمال آفریقا به قطب جهانی مصرف کننده دستگاه های آب شیرین کن تبدیل خواهد شد.

سازمان ملل پیش‌بینی کرده که 14درصد از جمعیت جهان تا سال 2025با فقدان آب مواجه می‌شوند. در حال حاضر نیز حدود 1درصد از جمعیت جهان برای تامین آب روزانه خود به آب شیرین کن‌ها وابسته هستند. در ایران نیز از انواع آب شیرین کن‌ ها برای رفع کمبود آب استفاده می‌شود.

مزایای کاربردی آب شیرین کن

·         اقتصادی بودن دستگاه آب شیرین کن صنعتی

·         مصرف کم انرژی نصبت به روش های تقطیری

·         عدم عبور باکتری و ویروس از ممبران

·         امکان بازگشت آب غلیظ حاصل و استفاده مجدد.

·         در دسترس بودن دانش و تجهیزات دستگاه تصفیه آب صنعتی

·         خروجی آب تولید مصابق با استانداردهای بهداشت

آب شیرین کن صنعتی

انواع آب شیرین کن

بطور کلی آب شیرین کن ها را می‌توان به در دو نوع کلی دسته بندی کرد:‌ روش‌های حرارتی که برای انجام نمک زدایی نیازمند انرژی گرمایی و حرارت هستند، و روش‌‌های مبتنی بر فرآیندهای غشایی که از نیرو محرکه فشار هیدرولیکی استفاده می‌کنند.

سیستم‌های نمک زدایی حرارتی انواع مختلفی دارند، ولی تقطیر فلش چند مرحله‌ای و تقطیر چند اثره از مهم‌ترین‌ و پرکاربرد ترین انواع آن هستند. اما آب شیرین کن هم با توجه به اینکه یک وسیله‌ی مکانیکی است و با جریان برق کار می‌کند مشکلاتی دارد

می‌دانید که آب شیرین‌کن‌ها هم مانند دستگاه تصفیه آب فیلتر دارند. آب با عبور از این فیلترها و گرفتن املاح و نمک‌ها به اصطلاح نمک‌زدایی می‌شود و شما در نهایت آب شیرین تحویل می‌گیرید. اولین مشکل یا عیب دستگاه این است که این فیلترها هر یک سال و یا دو سال باید تعویض شوند. اگر یکی از فیلترها از کار بیفتد و یا پمپ دستگاه به درستی کار نکند جریان آب قطع می‌شود.

دستگاه‌های آب شیرین کن خورشیدی به انرژی زیادی نیاز دارند و بیشتر برای کاربردهای صنعتی کارایی دارند. نیروگاه‌های آب شیرین در حال حاضر با استفاده از کلکتورهای خورشیدی کار می‌کنند. یعنی گرمای لازم برای حرارت دهی به آب را از طریق کلکتورهای خورشیدی جذب می‌کنند. قیمت دستگاه‌های آب شیرین کن خورشیدی بسیار زیاد است. برخی مشکلات فنی در ادامه کار با آب شیرین کن خانگی به وجود می‌آید. به طور مثال فیلترها هوا را محبوس می‌کنند و نیاز دارید که فشار فیلترها را مجددا تنظیم کنید.

انواع آب شیرین کن

اما این مشکلات قابل حل هستند. دستگاه‌های آب شیرین کن برندهای معتبر کمتر دچار این مشکلات می‌شوند و به راحتی کار می‌کنند. اما در صورت بروز مشکلات فنی هم این دستگاه‌ها تعمیرپذیری بسیار بالایی دارند و به راحتی تعمیر می‌شوند. از این جهت جای نگرانی نیست.

چند مورد خاص در خصوص آب شیرین کن صنعتی

·         نوع و توان پمپ های پرشر

·         پمپ فیلتر شنی

·         لوله کشی  upvc

·         تابلو برق هوشمند با متریال مرغوب

·         دارا بودن سیستم cip اتوماتیک

·         ابعاد مخزن frp بر اساس کیفیت آب ورودی

·         شاسی آهن یا استیل بستگی به شرایط محیط ( مرطوب یا خشک )